woensdag 9 mei 2012

Werkstuk 'Geit', 2012

Maker: Wolter Bomert


Cursus: Creatieve Werkvormen 50+


Niet af
Omgeving niet afgewerkt.

 




















__________

Eerste ontvanger is Robert Terwindt


Als schilder is Robert bekend om zijn expressieve kleurgebruik en heftige schilderstrant. Robert heeft jarenlang lesgegeven aan de Lindenberg.

< foto's: Theo >
























- Marjorie -

"Rob heeft kleurrijk ingegrepen in het grijze geitje. Vanwege vertrek naar Frankrijk en omdat hij niemand als 2e ontvanger wist heeft hij zijn werk weer afgegeven aan de balie beeldend bij de Lindenberg.

Omdat hij als ontvanger was voorgedragen door Bart Vaessen en omdat er een groot werk van hem hangt in de schouwburg waar de directeur van de Lindenberg nu interim is leek het mij een idee om daar te zoeken naar een enthousiaste ontvanger. Er werd een naam genoemd, zij is amateurschilder en werkt op de financiele afdeling. Maar waar? Nergens,  noch op de Lindenberg, noch bij Keizer Karel podia was zij te vinden. En het kunstwerk maar wachten!

Gelukkig is zo’n reis spontaan en meldde zich Paul Minten, die prachtig schildert en dicht en die is nu volop bezig."






__________

Tweede ontvanger is Paul Minten


Paul is de “ovenist” van de Lindenberg. Hij bakt met veel zorg en aandacht alle kleiwerkstukken van de cursisten in de pottenbakkersoven.

Paul: "Hier de stand van zaken i.v.m. mijn werk aan de fakkel die ik van Robert Terwindt overnam.

Eerst heb ik op de snijtafel van balie beeldend het werk in rechtlijnige stukken gesneden (foto 1), daarna heb ik, nog steeds in het magazijn van balie beeldend verblijvend, een ondergrond uit karton gesneden en daar de stukjes opgeplakt, maar in nieuwe samenstelling.
Ik kon het overigens niet laten de voorstelling van het geitje redelijk intact te laten (foto 2).
Toen ging er het weekend overheen en nu ben ik er thuis met grijstinten op aan het schilderen (foto 3). Wordt vervolgd."





































"Hierbij mijn vervolg op de eerdere mail.
Ik heb nog wat met zwart wit geschilderd (foto 4) en vervolgens leek het me leuk om de vacht van het geitje als sfeer op te roepen, oftewel het geitenhaar. Daar ben ik weer vanaf gestapt.
Ik vond het lastig om de eenmaal gehergroepeerde uitgeneden stukjes te integreren in het geheel, ik zou ze bij een 2e poging op een gelijkmatige onderlinge afstand rangschikken, waardoor een evenwichtiger beeld zou zijn onstaan.
Ik ben nu doorgeschoten in zwarte tinten, voor mijn eigen gevoel (foto 5). Ook vind ik dat een een groot verschil zit tussen de lijnvoering van de oorsronkelijke tekening en mijn handschrift. Daardoor is het misschien niet duidelijk vanuit welke afsand je het beste kunt kijken.
Daarom heb ik als laatste foto maar een een uitsnede genomen (foto 6). Pfff!"




__________

Derde ontvanger is Cor Aarns


Cor: "Bij mij binnen hangt nu het 'Geit' werkstuk. Veilig en droog gisteren op de fiets kunnen ophalen bij Paul Minten. Eerder wilde ik het al ophalen bij Paul, maar regen verhinderde dat en het is toch een stukje fietsen naar De Vlietberg in de Ooijpolder.
Erg fijn dat ik uitgekozen ben om over dit kunstwerk na te denken en er nog wat mee mag doen ook. Ik kan er nog een week aan werken, dat moet lukken. Nu ben ik er vooral op deze regenachtige zondag nog naar de 'Geit' aan het kijken, maar hier zal het niet bij blijven! Ik ga er iets mee doen..."

"Ik ben gevorderd met mijn 'Geit' projekt. Zoals het er nu bijhangt bij mij thuis tegen een deur kan ik het zelfs als 'af' beschouwen. De eerste foto is de geit-voorstelling zoals ik deze van Paul heb overgekregen.
Afgelopen weekeinde eens even goed nagedacht hoe nu verder. Het geitje laat ik met rust, ook het 'droom' beeld ernaast, maakt het als geheel een voldoende sterke eenheid. In een verder voor mijn gevoel sprookjesachtige droomwereld. Ik hou hier wel van, dus afblijven verder. Het geheel wil ik wel een sterkere uitdrukking geven. Ik ga een houten frame bouwen waar de tekening opkomt.
Het moet stevig worden, ik wil er dikkere takken op vast kunnen schroeven.

Inmiddels weet ik goed waarik naar toe wil werken. Het gaat spannend worden.

Ik werk graag met materialen uit de natuur. Deze vlierbessentakken, klestsnat op deze erg koude junidagen, boven op m'n houtkachel moeten drogen om te kunnen verwerken.

Ik ben er tevreden over, het voelt goed en je kunt er veel in ontdekken. Erg leuk om aan dit projekt meegedaan te hebben. Een 4e persoon zoeken voor het vervolg heb ik bijna voor elkaar."










__________

Vierde ontvanger is Paulien den der Graaf


Paulien is actief bij Lets in Nijmegen. Lets Nijmegen is een ruilkring voor diensten en goederen op lokaal niveau.

Paulien: "Ik heb de 'Geit' ontvangen!

Door de oproep van Cor, via de LETS,  hoorde ik voor het eerst van de reizende kunstwerken en was gelijk enthousiast. Wat een onzettend leuk idee! Zelf heb ik ook diverse niet afgemaakte werkstukken in huis en dit projekt heeft nu al inspiratie gegeven om er weer mee aan de slag te gaan.

Ik heb al diverse ideeen en zal een keuze moeten maken over wat ik doe en zien wat haalbaar is. Het eerste wat bij mij opkwam was: rust! Ik wil proberen meer rust in het kunstwerk te krijgen. Ook wil ik iets terug brengen van het orgineel wat ik al mooi vond. Ook de kale achterkant vraagt mijn aandacht. Ik hou erg van mooie heldere kleuren maar zal dat niet weer tot onrust leiden?

Ik kan dus aan de slag en mijn handen jeuken!"

Paulien: "Na veel wikken en wegen en uitproberen staat de Geit nu weer in de wei. Lastig vond ik dat ik niet van zwart hou en ik toch zoveel mogelijk het werk van mijn voorgangers wilde behouden.
En als ik dan toch eenmaal met groene verf aan de slag ga, waar moet je dan stoppen?
Ik hou van efficiënt gebruik van materiaal en recycling. Het degelijke frame van Cor kan heel wat hebben, ik heb een begin gemaakt en ben benieuwd wat Ruud er verder mee gaat doen.

In mijn map met niet afgemaakte tekeningen kwam ik o.a. een mooie boom voor de Geit tegen. Een oud tijdschrift en een nog ouder boekje met gedichten geven een goede aanvulling. Ik besluit om nu toch maar te stoppen hoewel ik nog wel enkele andere ideeën heb.
Ik laat de Geit nu over aan Ruud en ga weer aan de slag met mijn eigen niet afgemaakte"kunstwerken".
Ik vond het heel leuk om hier aan mee te doen."




__________

Vijfde ontvanger is Ruud Jansen


Ruud: "Ik had ook gereageerd op de oproep van Cor via de Lets-groep, leuke uitdaging.
Er is al heel veel toegevoegd en veranderd aan de originele geit. Om deze uitstapjes weer rond te breien lijkt het mij wel leuk om de geit er wat meer uit te laten komen, dat ie weer meer de aandacht trekt.
Ik heb een heel brede achtergrond waar altijd wel creativiteit en techniek in zit. Mocht je meer over mij willen weten kijk dan op http://www.retro-robots.com/."


< Door onze 'Razende Reporters' van de Lindenberg, fotografie: Theo, tekst: Patrick >

Vr. 22 Jun 2012     10:28:13 +0200 51°49’46.42”N / 5°55’54.37”O

Stuk grassig leer


Het werkstuk Geit werd door Wolter Bomert als onaf op reis gestuurd omdat de ‘omgeving’ niet was afgewerkt. De Razende Reporters staan in de gemoedelijke huiskamer van Ruud Jansen, eindstation van de reis, en concluderen: Wolter mag tevreden zijn. De omgeving is ruimschoots afgewerkt. De geit zelf heeft ook niet stilgezeten, we tellen er nu minstens vier.

‘Is dat het?’
‘Ja, dat is het.’

Ruud lacht. We staren naar een tafel bezaaid met allerlei spullen. Naast een cd van Buckethead, een stapeltje boeken en rekeningen, past Geit precies in het plaatje. Begonnen als een potloodtekening, nadert dit werkstuk het einde van de reis als een bonte verzameling uiteenlopende materialen.

‘Door alle opmaak vond ik dat het geitje aan het verdwijnen was. Dat moet weer centraal komen, het moet er weer uitspringen.’
‘Oké.’
‘Dat frame van takken maakte het beeld driedimensionaal. Daar ga ik op door. Het geitje moet daar letterlijk 3D bovenuit komen.’

Ruud zoekt nog naar de uiteindelijke vorm. Hij werkt intuïtief. Wat we zien, lijkt nog het meest op een minibrugpilaar in aanbouw; grijs betonachtig met een opbouw waar de bewapening links en rechts uitsteekt. Er tegenaan leunt een stukje leer.

‘Voor de voet het ik een wc rol gebruikt als mal. Bovenop zit pleistermateriaal wat je normaal op muren gebruikt. Op dat ijzerdraad komt dit.’

Tot verbazing van de Razende Reporters schuift hij zelfverzekerd een kopie over tafel van de originele tekening.

‘Maar dan maak je het toch weer 2D??’
‘Ja precies. Dat is ook wat ik uiteindelijk wil. Ik wil het laten terugkeren naar het platte vlak waarmee het begon. Terug naar de oorsprong. Deze tekening maakt de cirkel rond.’
‘En dat stukje leer daar?’
‘Het zat in de tas en ik vond het wel grassig. Daar komt de geit op te staan. Ik moet het nog schilderen.’
‘Welke kleur?’
‘Gewoon de groene verf die in de tas zit.'

Afvragen hoe het met Geit straks verder gaat, is niet meer nodig. Ruud is duidelijk.
‘Ik zet de eindpunt. Vandaar ook die cirkel. Ik weet hoe het blijft.’

Dat geloven we.







< Patrick & Theo >


Ruud: "Hier mijn laatste bijdrage aan 'Geit', ik heb hem al ingeleverd bij de Lindenberg."

Ik ben een klein stukje terug gegaan en wat groen verwijderd voor mij is het zo rustiger en meer een geheel.

Aan de achterkant heb ik twee kleine details toegevoegd,
vogel en vliegtuig en de muziek sleutels versierd.

Ik heb de geit gedeeltelijk 3d gemaakt om hem weer meer aandacht te geven.

Hij past heel mooi in de natuur, gaat als het ware op in het geheel. Kom dat zien.
__________

Geen opmerkingen:

Een reactie posten