Maker: Anita Reitsema
Cursus: Beeldhouwen
Titel: Wave, 2011
Het feit wil dat ik het beeld ‘Wave’ al een jaar heb liggen. Het is halverwege het polijstproces.
Wat maakt dat ik het beeld niet afmaak? Ik heb er heel wat uren werk in zitten.
De steen, serpentijn lemon, gaf van het begin af aan problemen. De steen is erg hard en er is veel scheurvorming, waardoor hakken niet mogelijk was. De golfbeweging is hierdoor erg minimaal geworden, vind ik. Wat er nu als beweging in zit heeft al ontzettend veel uren gekost. Ik begon er gewoon weerstand tegen te krijgen, het geheel vind ik nogal lomp geworden, helemaal niet wat ik in mijn hoofd had.
Daarnaast dook er aan het einde nog een raar probleem op: er kwam een vreemd zwart laagje tevoorschijn in de ronding van de beweging, en ook als ik de diepte in ging. Het brokkelde snel af en was nauwelijks weg te werken. Dit was voor mij de limit om het niet verder af te werken. Tja, mogelijk hoort dit euvel gewoon bij stenen. Maar misschien is er toch wat mee te doen.
__________
Eerste ontvanger is Coby Dam
Coby is de langst ingeschreven cursist van de Lindenberg. Coby is in 1969 gestart op de Vrije academie met een cursus pottenbakken. Ze zit nu al jaren op beeldhouwen.
Coby: "Moeilijk om een steen die al glad gepolijst is te gaan veranderen en toch de oorspronkelijk titel 'Wave' niet te veel geweld aan te doen. Omdat hakken gevaarlijk was volgenns Anita i.v.m. scheuren, ben ik gelijk maar met de haakse slijper aan de gang gegaan. Je kunt de vorderingen op de foto's zien. Het is een vrij zachte steen "serpentijn" in vergelijking met marmer en hardsteen, dus met de machine gaat het dan vrij snel.
Het was leuk om te doen, de volgende kan nu verder aan de steen werken!"
__________
Tweede ontvanger is Jac Schmidt
Jac is net als Coby al jaar en dag verbonden aan de Lindenberg. Sinds de jaren ‘80 volgt Jac cursussen beeldhouwen. Samen met Coby en anderen vormt Jac het beeldhouwerscollectief Groep 85.Jac: "Toen ik mee mocht doen aan het project Wave dacht ik: leuk. Maar toen ik het werkstuk onder ogen kreeg, dacht ik: wat moet ik ermee? Voor mij was het beeld dat Coby Dam aan mij doorgaf af.
Nu is een kunststuk nooit af denk ik. De maker zal meestal zich afvragen wanneer hij/zij moet stoppen met bewerken. En als de maker niet twijfelt dan zal wellicht de bewonderaar zich mogelijk wel afvragen waarom de maker het zo gemaakt heeft. Zo zal het altijd gaan met ‘kunst’, want ‘kunst’ is immers altijd een bron van discussie.
Maar goed, voor mij was het beeld af en verdiende net als elk beeld het een voetstuk. Dat voetstuk zag ik toevallig liggen in het atelier van de Lindenberg. Het was een reststuk van een beeld dat ik eerder gemaakt had. Met wat slijp-, schuur- en polijstwerk zat mijn bijdrage er op.
Zelf vind ik beeld en voetstuk goed bij elkaar passen, anderen zullen er hopelijk een aanvulling aangeven."
- Marjolein -
Over het werkstuk Wave:
"Na Coby heeft Jac van de zaterdaggroep verder gewerkt aan het beeld tijdens de Beeldhouwlessen bij Michiel van Pinxteren op de Lindenberg.
Jac heeft een sokkel gemaakt onder het beeld. Hierna heeft Jac Wave doorgegeven aan 'De zaterdaggroep'. Deze groep bestaat uit een aantal beeldhouwers die al jaren lang samen op beeldhouwles zitten in de Lindenberg op de zaterdag (Beeldhouwerscollectief Groep 85)."
_________
Derde ontvanger is 'De Zaterdaggroep'
- Marjolein -
"Als 3e ontvanger heeft 'De Zaterdaggroep' lang nagedacht en heel veel gediscussieerd over Wave.
De conclusie van 'De Zaterdaggroep' is dat Wave klaar is! Het beeldhouwerscollectief vindt dat er niets meer met het beeld gedaan hoeft te worden.
Marjolein van de Expocommissie is afgelopen zaterdag op visite gegaan bij 'De Zaterdaggroep' en heeft gediscussieerd met Jac en Coby:
Wanneer is een werkstuk af? Mag een werkstuk dat af is toch verder reizen? En wat nu als een 4e ontvanger toch gaat beeldhouwen in Wave? Gaat het bij Puntjes op de i over het afmaken van een werkstuk of gaat het over loslaten en de dynamiek van het reizen en de interactie?
Er is gezamenlijk besloten dat Wave toch nog verder gaat reizen naar een 4e ontvanger."
__________
Vierde ontvanger is Masjnoe Abdoli
Masjnoe Abdoli is kalligrafiedichter, schrijft poezie en kalligrafeert zijn teksten.
__________
Vijfde ontvanger is Frank Vissers
Ook ik zat met het probleem wat ik toe kon voegen aan een beeld dat al af was. Ik besloot aan twee zijden was aan te brengen, zodat het beeld aan kleur en glans won en de kalligrafie op de zijde zonder was beter uitkwam.
__________
Geen opmerkingen:
Een reactie posten